7 października 2014

Mangalore Dasara - procesja na zakończenie Navaratri


Tegoroczna Dasara stała dla mnie pod znakiem okropnego zatrucia pokarmowego, a może to był jakiś wirus? Dasara - czyli w największym skrócie święto zwycięstwa dobra nad złem. Plany wyjazdu na paradę słoni w Mysore runęły. Może to i lepiej bo bilety drogie, a do tego podobno niesamowity tłok. Nasz wujek i kuzyn z Mysore nigdy w życiu nie byli na procesji i śmiali się z nas, że chcemy na to iść, gdyż twierdzili że zostaniemy zadeptani, nic nie zobaczymy, a najlepiej to procesję obejrzeć na żywo w telewizji. Mając w pamięci nasze niedawne doświadczenie na indyjskiej imprezie masowej, coraz bardziej przechodziła mi też ochota. 

Procesja w Mangalore też mnie w tym roku ominęła. Wprawdzie nie ma na niej słoni, ale i tak jest na co popatrzeć, a do tego jest za darmo. W tym roku, tak jak i rok temu, dostałam zaproszenie na balkon wujka, ale nie dałam rady dotrzeć. Byłam po prostu wykończona chorobą.   


Pozostają więc zeszłoroczne wspomnienia z balkonu wujka. A jest co wspominać. Było głośno, kolorowo, tanecznie.

Scenki rodzajowe z mitologii indyjskiej.




Tańczące tygrysy hulivesha.

Dasara Dance Party - czyli dyskoteka.





Co ciekawe, zarówno Dasara w Mysore, jak i w Mangalore odbywa się dzień później, niż wskazuje to data w kalendarzu. Święto państwowe wypadało w tym roku na 3.10, ale u nas procesja była 4.10. 

Impreza trwa zawsze od popołudnia do późnych godzin nocnych. Tak naprawdę chodzi o to, aby wszystkie wcielenia bogini ze świątyni przenieść ulicami miasta i by na koniec zatopić posągi w przyświątynnym zbiorniku wodnym. Reszta występów to tylko dodatki. Wszystko po to by bawić się jak najdłużej. Dowiedziałam się także, że bogini nazywa się u nas zdecydowanie Sharada, a nie Durga, ale chyba chodzi o to samo :) Choć z drugiej strony ona przypomina bardziej Saraswati... Nie ogarniam chyba tych niezliczonych historii, bogów i bogiń. 

Na końcu procesji bogini Sharada.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Wasze komentarze

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...